NATALIS, Michel ( 1610-1668 )

ISNI:0000000109162303 Getty:500191819
Graveur et peintre belge

Quotation

Thus Aglaphontes us’d but one Colour, no more did Nitia the Athenian Painter ; and it was this Relievo also for which the famous Zeuxis became so renound’d : not to insist on Heredices the Corinthian, and Thelophanes the Sicyonian, who were both of them but Monochromists ; and, ‘till Cleophanes came amongst them, no dissemblers, as owning no other Colours but those eminent Contraries ; that is, the lights and the shades, in the true managing whereof, so many wonders are to be produc’d by this Art, and even a certain splendor, and beauty in the touches of the Burin, so as the very Union and colouring it self may be conceiv’d without any force upon the imagination, as we have before observed in these excellent Gravings of Natalis, Rouslet, and Poisly, after Bourdon ; and in what Greuter, Blomart, and some others have done after Monsieur Poussin, Guido Rhene, Cortoon, &c.

Quotation

Et qu’appelez-vous bien graver, reprit Damon ? Est-ce couper le cuivre hardiment comme Goltius, ou poliment comme Bloëmart & Natalis ?
Ce n’est pas cela précisément, repliqua Pamphile, la premiere façon que vous attribuez à Goltius n’y est pas mesme fort propre ; puisque pour bien graver, il ne faut pas, s’il est possible, que le Graveur se fasse reconnoistre dans son Ouvrage : il doit simplement faire en sorte que l’Estampe gravée fasse le mesme effet (à la Couleur prés) que le Tableau qu’on se propose d’imiter.
Tous les Graveurs, dit Damon, ne font-ils pas cela ?
Non vrayement, repartit Pamphile, & il y en a peu qui le sachent faire, lors principalement qu’ils ont à graver un Tableau bien Colorié & bien entendu de Lumieres & d’Ombres. Ils en imitent les figures comme si elles estoient de Sculpture, & comme d'une même Couleur. Cependant les oppositions qui se trouvent dans les Tableaux par les differens tons de Couleurs, contribuant extrêmement à leur donner de la force, il n'est pas étonnant que leurs Estampes paroissent fades, & si bien loin de donner de l’estime pour les Originaux, elles ne servent qu'à les deshonorer. Ce n'est pas qu'il soit toûjours necessaire d'imiter les corps des Couleurs par les degrez du clair-obscur ; mais il se trouve souvent des occasions où il le faut faire indispensablement. Pour les manieres polies que vous attribuez à Bloëmart & à Natalis, elles sont sans contredit les plus agréables, quand les choses, dont je viens de vous parler, s'y rencontrent. Mais parmy toutes les Estampes où l’on voit ce bel artifice du clair-obscur, celles qui ont été gravées d’aprés les œuvres de Rubens, me semblent d’une beauté incomparable.

Quotation

But to attain this Masterly, and with assurance of hand, our Workmen may do well to imitate the Gravings of the Sadelers, Villamena, Sauanneburg, Gaultier ; but especially Claudis Mellan, Natalis, Poisly, Nanteuill, Cornelius Blomart, H. Goultzius : And for the Etchers in Aqua Fortis, Callot, and Du Bosse in some of their last cuts, especially ;

Quotation

Thus Aglaphontes us’d but one Colour, no more did Nitia the Athenian Painter ; and it was this Relievo also for which the famous Zeuxis became so renound’d : not to insist on Heredices the Corinthian, and Thelophanes the Sicyonian, who were both of them but Monochromists ; and, ‘till Cleophanes came amongst them, no dissemblers, as owning no other Colours but those eminent Contraries ; that is, the lights and the shades, in the true managing whereof, so many wonders are to be produc’d by this Art, and even a certain splendor, and beauty in the touches of the Burin, so as the very Union and colouring it self may be conceiv’d without any force upon the imagination, as we have before observed in these excellent Gravings of Natalis, Rouslet, and Poisly, after Bourdon ; and in what Greuter, Blomart, and some others have done after Monsieur Poussin, Guido Rhene, Cortoon, &c.

Quotation

But to attain this Masterly, and with assurance of hand, our Workmen may do well to imitate the Gravings of the Sadelers, Villamena, Sauanneburg, Gaultier ; but especially Claudis Mellan, Natalis, Poisly, Nanteuill, Cornelius Blomart, H. Goultzius : And for the Etchers in Aqua Fortis, Callot, and Du Bosse in some of their last cuts, especially ;

Quotation

Thus Aglaphontes us’d but one Colour, no more did Nitia the Athenian Painter ; and it was this Relievo also for which the famous Zeuxis became so renound’d : not to insist on Heredices the Corinthian, and Thelophanes the Sicyonian, who were both of them but Monochromists ; and, ‘till Cleophanes came amongst them, no dissemblers, as owning no other Colours but those eminent Contraries ; that is, the lights and the shades, in the true managing whereof, so many wonders are to be produc’d by this Art, and even a certain splendor, and beauty in the touches of the Burin, so as the very Union and colouring it self may be conceiv’d without any force upon the imagination, as we have before observed in these excellent Gravings of Natalis, Rouslet, and Poisly, after Bourdon ; and in what Greuter, Blomart, and some others have done after Monsieur Poussin, Guido Rhene, Cortoon, &c.

Quotation

Et qu’appelez-vous bien graver, reprit Damon ? Est-ce couper le cuivre hardiment comme Goltius, ou poliment comme Bloëmart & Natalis ?
Ce n’est pas cela précisément, repliqua Pamphile, la premiere façon que vous attribuez à Goltius n’y est pas mesme fort propre ; puisque pour bien graver, il ne faut pas, s’il est possible, que le Graveur se fasse reconnoistre dans son Ouvrage : il doit simplement faire en sorte que l’Estampe gravée fasse le mesme effet (à la Couleur prés) que le Tableau qu’on se propose d’imiter.
Tous les Graveurs, dit Damon, ne font-ils pas cela ?
Non vrayement, repartit Pamphile, & il y en a peu qui le sachent faire, lors principalement qu’ils ont à graver un Tableau bien Colorié & bien entendu de Lumieres & d’Ombres. Ils en imitent les figures comme si elles estoient de Sculpture, & comme d'une même Couleur. Cependant les oppositions qui se trouvent dans les Tableaux par les differens tons de Couleurs, contribuant extrêmement à leur donner de la force, il n'est pas étonnant que leurs Estampes paroissent fades, & si bien loin de donner de l’estime pour les Originaux, elles ne servent qu'à les deshonorer. Ce n'est pas qu'il soit toûjours necessaire d'imiter les corps des Couleurs par les degrez du clair-obscur ; mais il se trouve souvent des occasions où il le faut faire indispensablement. Pour les manieres polies que vous attribuez à Bloëmart & à Natalis, elles sont sans contredit les plus agréables, quand les choses, dont je viens de vous parler, s'y rencontrent. Mais parmy toutes les Estampes où l’on voit ce bel artifice du clair-obscur, celles qui ont été gravées d’aprés les œuvres de Rubens, me semblent d’une beauté incomparable.

Quotation

Thus Aglaphontes us’d but one Colour, no more did Nitia the Athenian Painter ; and it was this Relievo also for which the famous Zeuxis became so renound’d : not to insist on Heredices the Corinthian, and Thelophanes the Sicyonian, who were both of them but Monochromists ; and, ‘till Cleophanes came amongst them, no dissemblers, as owning no other Colours but those eminent Contraries ; that is, the lights and the shades, in the true managing whereof, so many wonders are to be produc’d by this Art, and even a certain splendor, and beauty in the touches of the Burin, so as the very Union and colouring it self may be conceiv’d without any force upon the imagination, as we have before observed in these excellent Gravings of Natalis, Rouslet, and Poisly, after Bourdon ; and in what Greuter, Blomart, and some others have done after Monsieur Poussin, Guido Rhene, Cortoon, &c.

Quotation

Thus Aglaphontes us’d but one Colour, no more did Nitia the Athenian Painter ; and it was this Relievo also for which the famous Zeuxis became so renound’d : not to insist on Heredices the Corinthian, and Thelophanes the Sicyonian, who were both of them but Monochromists ; and, ‘till Cleophanes came amongst them, no dissemblers, as owning no other Colours but those eminent Contraries ; that is, the lights and the shades, in the true managing whereof, so many wonders are to be produc’d by this Art, and even a certain splendor, and beauty in the touches of the Burin, so as the very Union and colouring it self may be conceiv’d without any force upon the imagination, as we have before observed in these excellent Gravings of Natalis, Rouslet, and Poisly, after Bourdon ; and in what Greuter, Blomart, and some others have done after Monsieur Poussin, Guido Rhene, Cortoon, &c.

Quotation

But to attain this Masterly, and with assurance of hand, our Workmen may do well to imitate the Gravings of the Sadelers, Villamena, Sauanneburg, Gaultier ; but especially Claudis Mellan, Natalis, Poisly, Nanteuill, Cornelius Blomart, H. Goultzius : And for the Etchers in Aqua Fortis, Callot, and Du Bosse in some of their last cuts, especially ;

Quotation

Thus Aglaphontes us’d but one Colour, no more did Nitia the Athenian Painter ; and it was this Relievo also for which the famous Zeuxis became so renound’d : not to insist on Heredices the Corinthian, and Thelophanes the Sicyonian, who were both of them but Monochromists ; and, ‘till Cleophanes came amongst them, no dissemblers, as owning no other Colours but those eminent Contraries ; that is, the lights and the shades, in the true managing whereof, so many wonders are to be produc’d by this Art, and even a certain splendor, and beauty in the touches of the Burin, so as the very Union and colouring it self may be conceiv’d without any force upon the imagination, as we have before observed in these excellent Gravings of Natalis, Rouslet, and Poisly, after Bourdon ; and in what Greuter, Blomart, and some others have done after Monsieur Poussin, Guido Rhene, Cortoon, &c.

Quotation

Et qu’appelez-vous bien graver, reprit Damon ? Est-ce couper le cuivre hardiment comme Goltius, ou poliment comme Bloëmart & Natalis ?
Ce n’est pas cela précisément, repliqua Pamphile, la premiere façon que vous attribuez à Goltius n’y est pas mesme fort propre ; puisque pour bien graver, il ne faut pas, s’il est possible, que le Graveur se fasse reconnoistre dans son Ouvrage : il doit simplement faire en sorte que l’Estampe gravée fasse le mesme effet (à la Couleur prés) que le Tableau qu’on se propose d’imiter.
Tous les Graveurs, dit Damon, ne font-ils pas cela ?
Non vrayement, repartit Pamphile, & il y en a peu qui le sachent faire, lors principalement qu’ils ont à graver un Tableau bien Colorié & bien entendu de Lumieres & d’Ombres. Ils en imitent les figures comme si elles estoient de Sculpture, & comme d'une même Couleur. Cependant les oppositions qui se trouvent dans les Tableaux par les differens tons de Couleurs, contribuant extrêmement à leur donner de la force, il n'est pas étonnant que leurs Estampes paroissent fades, & si bien loin de donner de l’estime pour les Originaux, elles ne servent qu'à les deshonorer. Ce n'est pas qu'il soit toûjours necessaire d'imiter les corps des Couleurs par les degrez du clair-obscur ; mais il se trouve souvent des occasions où il le faut faire indispensablement. Pour les manieres polies que vous attribuez à Bloëmart & à Natalis, elles sont sans contredit les plus agréables, quand les choses, dont je viens de vous parler, s'y rencontrent. Mais parmy toutes les Estampes où l’on voit ce bel artifice du clair-obscur, celles qui ont été gravées d’aprés les œuvres de Rubens, me semblent d’une beauté incomparable.